Trening

Oversikt over treningstider finner du her.

Grunnleggende trening

Kroppskontroll, styrke, mobilitet, konsentrasjon og utholdenhet er alle byggestener for å kunne utvikles til å bli en god skytter.
Spesielt viktig er styrking av kjernemuskulatur, mobilitet i hofte og skuldre og styrke i rygg og skuldre.
I oppvarmingen vil vi plukke elementer av trening fra andre idrettter, kampkunst, yoga og arbeide mye med holding og kroppsbevissthet.
I vår mentale trening vil vi også bruke kroppen og benytte energiøvelser, stående meditasjon og å skyte uten bue og pil.
Uansett hvor flinke vi har blitt til å skyte med bue og pil vil vi stadig vende tilbake til grunnleggende trening.

Videregående trening

Etter hvert blir en del av treningen buespesifikk og man finner en skytestil som passer.
Utstyret tilpasses og avstandende blir lengre.
Man begynner å måle seg mot andre og blir med på stevner.

Felt og 3D-skyting

En morsom og populær skyteform i klubben vår er å skyte på mål som er satt ut i naturen hvor man får en ekstra dimensjon ved å skyte opp- og nedover og ikke alltid vite avstanden.
Feltskyting er på blinker i felt og 3D-skyting er skyting på modeller av plastskum.
Siden man ikke alltid kjenner avstanden til målet er dette en utfordrende skyteform.

Stridsskyting og skyting fra hesteryggen

Når man har kommet til et vist nivå på stasjonær skyting, kan man prøve seg på å skyte på luftmål som i kaster opp og skyter på med spesielle flu-flu piler som stopper raskt, man kan gå, løpe eller hoppe mens man skyter og man kan skyte fra sykkel eller hest i fart.

Klubben har et samarbeid med Elveli kjøre- og rideklubb og skyttere får opplæring i ridning, mens ryttere får opplæring i bueskyting hos oss.

Når skytterne kan ri og rytterne kan skyte med bue og pil skal de skyte fra hesteryggen i galopp.